هئیت باورساز
هئیت باورساز مهتا صانعی بیهق اندیشه/شبهای هئیت، شبهای سازندگی روح و فراخ و بسط باورهای آدمیست. اینکه یک هئیت را عاری از وجود و روح زنانه بدانیم سخت در اشتباهیم چرا که مادرانمان ما را زِ کودکی خادم این حرم بار آوردهاند. زنان شاکلهی اصلی موقعیتهای زینبگونگی در مسیر هیئات و باورسازیها هستند. اما چگونه؟ […]
هئیت باورساز
مهتا صانعی
بیهق اندیشه/شبهای هئیت، شبهای سازندگی روح و فراخ و بسط باورهای آدمیست. اینکه یک هئیت را عاری از وجود و روح زنانه بدانیم سخت در اشتباهیم چرا که مادرانمان ما را زِ کودکی خادم این حرم بار آوردهاند.
زنان شاکلهی اصلی موقعیتهای زینبگونگی در مسیر هیئات و باورسازیها هستند. اما چگونه؟ سال ۶۱ هجریست. کاروان اسرا به سرزمین شام رسیده است. زن تراز فرهنگ عاشورا، حضرت زینب سلاماللهعلیها شاکله و ستون عزاداری و انتقال فهم صحیح روایتها از حادثهی عاشوراست. سیرهی گفتاری و رفتاری بانو نشاندهندهی نیاز آن زمان به حضور و بروز یک زن در تمام شئون زنانگیست.
حال قیاس آن حضور با حضور زن تراز انقلاب اسلامی و ایراد و ابراز نقشها و تکالیف در قرنها بعد، به واسطهی انقلاب اسلامی به منصهی ظهور میرسد. بانوان ما در بستر انواع و اقسام روایتها از دفاع مقدس تا برگزاری هیئات و مناسک مذهبی خود را وامدار همان موقعیت زینبگونگی میدانند.
یکبار پشت جبههها در «حوض خونِ» فرزندانشان بانوی «صد خرو» میشوند و یکبار هم در هئیتی میاندار و برگزار کنندهی تجمعات.
در هر مسیر قدرت اصلی همان الگومحوری است. هیئت و مناسک مذهبی ما از قدیمالایام به واسطهی زنده نگهداشتن مادرمان به قدرت باروری اذهان و رشد و آگاهی رسیدهاند. زنانِ ما به تاسی از همان الگوها در هیئت هم علاوه بر شور حسینی به دنبال رهیافتی برای بستر سازی شعور و باورسازی قدم برمیدارد.
تلفیق احساس و آگاهی همان رکن اصلی حضور زن در مناسبات آگاهیساز است. چرا که زن توانمندی تنظیم ارادهها را دارد.
پن: اشاره به بانوی «صد خرو» در بیانات رهبری؛ یاد خیر النساء جهاد است. حفظ یاد شهیدپرور جهاد است. شهیدپرور کیست؟ پدر، مادر، معلّم، همسر، رفیق خوب… یاد آن کسانی که از این جهاد در طول دفاع مقدّس یا بعد از آن تا امروز پشتیبانی کردند، جهاد است؛ یاد آن بانویی که در دِه «صد خَرْو» یا هر جای دیگر در خانهاش ده تا تنور میزند که برای رزمندگان نان بپزد، جهاد است. انتشار یادداشت در روزنامه سراسری سراج